Sunday, November 7, 2010

~ dIngIN MaLaM~

Alhamdulillah...ari ni aku baru balek dari satu tempat yang sgt dekat dengan  nostalgia hidupku!!..spanjang aku kat sane...banyak sangat yg aku peroleh.. ni lah orang kate untungnye dekat dengan orang2 lama... malam ni, walau pon agak kpenatn sedikit..tapi aku tetap nak berkongsi suara hati yang tak sudah2 berbicara sejak balik dari sana.. apa yang aku tahu, aku lihat, aku rasa tak dapat aku nak ceritakan spenuhnya...terlalu seronok dan sangat bermakna.. berdampingan dengan orang2 lame banyak mengingatkan ku dengan arwah nenek yang merupakan sebahagian daripada hidup dan jiwaku... setiap langkahan, pasti ada adab, nasihat, teguran dan petuanya.. kalau masa dulu, aku masih duduk dengan arwah nenek, aku selalu pekak kan telinga...malas nak dengar nenek membebel...



 Tapi, setelah aku meningkat remaja... satu persatu nasihat nenek memberi kesan dalam hidupku.. mase tu, sayunye lah hati.. duduk dengan seorang yang ku gelar 'tok' dan 'tok ki' seolah2 meminjamkan kembali arwah nenek yang sekian lama pergi meninggalkanku buat selama-lamanya.... ragam mereka memang tidak jauh bezanya.. sesungguhnya rindu di hatiku yang sekian lama kupendam seolah2 benar2 terubat... tok dan tok ki memang dari keturunan yang sangat zuhud! mereka sangat mengamalkan kesederhanaan dan rendah diri dalam hari2nya.. sungguh aku teruja melihat setiap perisian waktu mereka adalah dengan perkara yang boleh menjadi bekalan2 ke akhirat...  dapat kulihat betapa lancarnya mereka meniti titian sirat itu nanti! insyaAllah...masa2nya dipenuhi dengan ucapan syukur dan tarbiyah... masyaAllah..

Sungguh aku terpana... rindu untuk mendengar bebelan nenek mencengkam seluruh jiwa dan perasaanku..ku rasakan bagai nenek datang kembali menyambung khidmat membetulkan diriku mana yang salah, tak lekang dari bibirnya dengan nasihat2 berguna agar aku tidak bengkok, tidak punah dengan arus dunia! saat itu, betapa manisnya sebuah nasihat kurasakan... betapa lazatnya tarbiyah seorang tua... biar panjangnya berjela2... namun hatiku sentiasa merintih..memohon agar dia tidak berhenti membebel untuk kesekian kalinya... setiap masa aku ternanti2 bila masanya dia berhenti sebentar dari zikrullah2nya dan menyambungya dengan mentarbiyahku kembali... aku ketagih dengan setiap pandangan dan nasihat yang terlontar dari hatinya.. sungguh luhur hati si tua ini... sehinggakan aku tak berhenti tersenyum teringatkan setiap bait2 nasihatnya yang satu persatunya seolah2 dapat ku hafal... hatiku hiba teringatkan semua ini... sedar atau tidak... terlalu banyak yang telah kami kongsi bersama walaupun aku dan 'tok' tidak punya pertalian darah sama sekali denganku kecuali atas nama sesama saudara seagama... entah mengapa aku tidak malu memegang tangannya, bersandar, berbaring, bergurau senda, usik mengusik dengannya.. aku selesa denganya, setiap patah katanya aku senangi, malah membuatkan aku ternanti2...

Antara yang ku peroleh daripadanya yang sentiasa bergema di benakku~


  • bersabar dengan musibah yang ada
  • tawakal kepada Allah
  • bersyukur apa adanya
  • fleksible dalam setiap keadaan
  • solat dhuha
  • zikrullah
  • banyak ketawa merugikan
  • adab2 seorang perempuan
  • cara mengubati batuk-menggunakan surah amalan
  • jangan terlalu berkira dengan orang lain
  • zuhud
  • yakin pada Allah s.w.t
  • wanita dan dapur..hehe
  • memasak makanan2 orang2 lame..syok!!
  • loghat2 baru aku dengar...
  • jenis pisang dan ikan
  • cara makan BUDU!!!
  • khasiat2 sesetengah makanan
  • cerita2 nabi..
  • haji mabrur
  • cara dan pengalaman mengerjakan haji
  • adab ngan mak mentue-best2~ hehe
  • perbandingan pengalaman orang2 dulu dengan sekarang
  • aurat
  • adab lelaki dan perempuan
  • niat-ingat, niat tidak menghalalkan cara!
  • cara menyelamatkan diri dari terkena ilmu sihir
  • rancangan2 yang ilmiah- selalu dengar same2 dengan tok!rindunyer...(~,~)
huh tak habeslah kalu nak curah belake kat sini..hmm... anyway, ALHAMDULILLAH... aku bertemu mereka..terima kasih Allah kerana memperkenankan doa2ku untuk bertemu dengan 'nenek' walau sekejap dalam mimpi.. mulanya aku kecewa mengapa Allah masih tidak mempertemukan kami kerana aku sudah benar2 tidak mampu menanggung betapa saratnya hatiku dengan rindu pada nenek...!  puas ku ubatinya dengan bacaan ayat2 Allah.. namun makin rindu aku dibuatnya.. rupa2nya, Allah lebih bijak mengatur segalanya... DIA berikan aku peluang sekali lagi untuk aku merasa saat2 bersama seorang tua yang kurasakan seakan2 arwah nenek!! terima kasih ya Allah.....................






                                                                                                    ~al-fatihah buat nenda tersayang~
                                                                                 ALMARHUMAH  HAJJAH MILAH BT ALI
                                                                                ALMARHUM HAJI MOHD ZAIN BIN OSMAN

No comments:

Post a Comment

~tInGg!!