Monday, December 20, 2010

~NaSi aYaM mAdU vErSi SiMpLe!!!

okeyh guys...harini saye dgan muke bangge*ala2 ning baizura! nak share resepi nasik ayam madu plak..alahai..tapi mcam biaselah....yg simple2 je k.. jgn bayangkn lebey2 plak..tak ler sesodap nasi ayam madu chef Wan tuhh!!haha

owrite...

dalam nak buat nasik ayam madu ni.. ade 4 benda kene buat..

nasi,perap ayam,sup,sambal@lada

okeyh....

1. sup - tumis bwang ptih n halia...masukkan air, masukkan ayam yang dipotong kecik2 pastu letak lada hitam kisar.. letak lah toge + daun sup n daun saderi...tggu mendidih.. *nanti dah masak boleh letak bwang goreng

2. nasi - basuh beras bersih2 mcm biase, relaikan dan ikat daun pandan n masukkan skali dlam beras,pastu   masukkan sup untk gantikan air yang biase kite gune untuk jerang nasik tuh..pastu, biarkn nasi masak..

3. ayam- perap ayam yg dah cuci bersih dengan sos tiram 2 sudu, cuka 2 sudu, madu 2-3 sudu, cuka 2 sudu..biarkan sebentar sebelum goreng..*nanti hidang dengan salad + timun

4. sambal@lada - tumbukkan 4 batang lada, 2 ulas bwang putih, gaulkan dengan sedikit cuka,gula+garam secukup rase..campur sedikit dengan sup ayam tadi..*adjust la rase..kalu pedas sgt, tmbah  gule lagi

taraaaaaa!!! ciap dah... bolehlah kalu stakat nak makan tgahari tuh....


slamat mencOba!!=P

5 comments:

~tInGg!!