Saturday, December 31, 2011

sElAmAt TaHuN bArU, 2012 !!!!

Assalamualaikum & hai alls ! sihat kah ?? wow ! harini dah 31 Disember 2011 rupenye...make berakhir sudah tahon 2011.. esok, bermulelah tahun baru & ramailah yang akan buat azam baru.. harap2 azam korang sume baik2 lah no~~ jangan macam2....hahaha aku?? hmm.. aku berazam pade tahon depan nak jadik lebih baik dari tahon2 yang sebelum ni...bagi aku, tahun 2011 ni banyak sangat mengajar aku tentang kehidupan.... ade yang pahit... ade yang manis... yang pasti, 2011 telah mematangkan aku sebagai seorang AKU...;) so, harapnye, aku dapatlah mencapai impian untuk jadi yg LEBIH BAEK  pade tahon hadapan... 

result Sem 2 pon masih tak taw lagi... nanti balik maktab baru leh taw...cuaakkk !! tapi xpe lah, aku redha... aku dah usaha kan...tawakal je lah...ALLAH pasti tahu ape yg terbaik & layak untuk aku....insyaAllah... So, everyone.. aku nak mintak maaf banyak2 lah kalu sepanjang aku berblogging ni banyak plak yang menyentuh hati & perasaan u alls..membuatkan u alls terase n sebagainye.. aku mintak ampun banyak2 lah ye... biaselah, blog bagi aku adelah sebahagian daripada diari hidup aku kot.. jadinye, kat sinilah aku meluahkan rase.. so, sori yang amatlah pade yang terasa sampai sekarang...eh2 jap2 !! ade ke aku mengumpat dalam ni ??nyiahahaha ;P okay alls, selamat memulakan tahun baru dengan azam dan hati yang penuh mengharapkan keredhaan ALLAH.. kumpulkanlah amalan2 selagi masih ade kesempatan kerana kite semua tak tahu MATI TU BILA... 

WELCOME TO 2012, ALLS !!! ;)

Monday, December 12, 2011

mY SiS biG DaY...;)

Assalamualaikum.w.b.t  & salam kasih sayang untuk semue bloggers yg masih setia jengOk aku kat sini...walau blog ni dah berabad lamenye tak diHUPDATE ! tapi korang stil gak tanye2 kan bile lah aku nah update..n now, i come to make it true..nyiahaha berterabur abis kan ayat aku..so, without wasting any money..eh2!  TIME wokeh..aku nak teruskan entry KHAS & TERISTIMEWA buat KAKANDA terCHENTA, LAILI HANISAH AWALUDIN aku yang telah selamat diijabkabulkan sabtu lepas dengan AHMED SUHAIL KHALID (abg ipar yg ditunggu2 sejak 10 tahOn lalu !;P )...tuh pasal ler aku asyik busy der...banyak yang perlu ditolong uruskan memandangkan kakak aku ni tak pernah berkire ngan aku...so, i think only this last opportunities that i can take and give all my cooperations towards my beloved sis ever to make their wedding more WONDERFULLLLL !hehe
So kak, this is for u dear..and also for my brother in law..

Welcome to our family....;)



saat lafaz sakinah..


Alhamdulillah..segalanya telah termaterai..


HALAL wokeh..kau ade??? hahaha


aishh..alang2 dah halal kan...skali lagikkk ;P


Hang Tuah kannn...??? *tibe2 teringat iklan KIT-KAT!


Perarakan pengantin...


menuju gerbang SYURGA..;)


Hari INDAH itu...


Bersama mak & ayah mentua kakak...covernyerr..alalalala;P


"Acara Penutup" khas buat Pengantin Baru !!! padan muke u alls ;PPP


err...ni apehal lak ? next TOP MODEL ke ?hahaha

Akhir kate, SELAMAT PENGANTIN BARU buat kakak tersayang & abg iparku..semoga berbahagia hinggake syurga..setelah 10 tahun bercinte, akhirnye ke plamin jugak u alls ann..

TAHNIAH SAYANGS!;)

Friday, September 9, 2011

Rombongan Merisik datang???


Assalamualaikum and morning alls! what a very calming m orning today rite guys??ahaha ok tak i speak omputeh kat cni? ngaaaa~;P ok, rite...tak nak tulis panjang-panjang entry arini sebab mood kena balek klantan sedang menghantui !uwaaaaaaaaaa tak nak balek bole???? adoiiyaaii...untuk hilangkan rase stress, ak pon wat lah entry ni...ni sebenarnye event lame jgak lah..tp ak tetap nk share this best moment about my only sis important event which is Rombongan Merisik...so, tahniah kak! semoga kekal ke jinjang pelamin dan ke akhirnya lah ea...I LOVE YOU MORE !;))




Sesampainye rombongan...


bersalam-salaman..


hantaran kah???hehe


cincin tanda...;) T.AH.N.I.A.H !


owh, ini mak mentua akak & abang iparku...


parents to be.....;P


cube untuk menunjukkan kaseh sayang....ngeee~


bubye~ nanti kite jumpe lagiii !

ALHAMDULILLAH selesai sudeyy part 1...tunggu next part plak ye ! insyaAllah....;))

Friday, August 26, 2011

~kisah kuceng2 saye.

hahahaii~ hehe rajin kan saye menulis entry??? kih3 sebab lame dah tak tulis...jadik, saye bayar balek entry2 baru untuk tatapan para tetamu yang comel2 atas kesudian kamu melawat saye di sini... so, harini, nak cite pasal kuceng2 saye yang sememangnye banyak, manje, mengada2 dan memiliki name yang sangat advanced. 

    Antare name mereka ialah TOP UP, KREDIT, BULLU, POMEN, MENTIGA, dan  Y 2 J haha unik bukan? percayalahh.. itu memang name mereka..hihi tapi, merekalah permainan saye dikala waktu suka, duka, lara, sunyi, gembira, sedih, dan jugak mase gerammm.......!ngeh3

inilah mereka yang saya maksudkan...taraaaaaa~~~! 



owh saye ridukan mereka stiap mase taww !!(T___T)

~mAjLiS bErBuKa PuAsA sEm 2~

Assalamualaikum dan salam ramadhan semua..hihi pose tak neyy?? macam ade bau megi jep kat cniii...ngeee~ sape tak pose, angkat tangan macam die~~ ngeh3 sudah2. ok tak nak mengarut dah. kurus pose i macam i nanti..aww hahaha okeh. kali ni ak nak cite pasal majlis berbuka puasa sem ni di bawah kelolaan Cik Mira selaku Penolong opsyen kami macam biaselah BM/PJ/PSV SEM 2 kami tahun ni... majlis ni memang khas untuk kelas kami...thats why ak pon terlibat yer..kalu tak, tak pasti lagi keberadaan ku di sini...nyiahaha !hehe thanks taw KK and PKK...kellaass kaw jahh~! haha










~saaaayangg BM/ PJ/ PSV AMBILAN jANUARI 2011!!!
(>______<)hihi

Ayuh ber B.I.G kawan-kawan!

assalamualaikum... hai olls ! chat tak harini..? hmm ak just nak wat short entry for today...act, entry ney dah taip lame da..cume tak post je lagik..sebab....hmmm.. sebab malas !huh jujur bukan ? lalala

rite, baru2 ni, ak ber BIG kat sekolah kebangsaan pantai senak, bachok... ak and da geng wat program motivasi untuk student tahun 5.. best taw u alls! tapi memg penat giler arr tyme dera emosi diorang untok sesi muhasabah diri ! haha sorii alls..kepada guru pelatih terlibat yang turut ternanges tuh ak mintak maap jugak lah yer...sape surh korang menjiwai watak sangatt..ngeh3~ ak nak wat kat budak2 tu jer..alahaii~ hehehe anyway..tahniah kepada semua warga PISMP BM/PJ/PSV SEM2 dan mEnToR tErHoRmAt KaMi ~ ENCIK MAZRI BIN ABD RAHMAN  yang turut setia menemani kami berprogram di setiap program kami !thanks cik.. 

semoga program Bina Insan guru kali ini berjaya membawa sedikit perubahan dalam diri para pelajar tahun 5 SK Pantai senak sekalian. Cekgu Elly sayang kamu semua ! gud luck untuk UPSR 2012 ye sayang2ku sekalian.




Ok dah. bubbye!

Friday, August 19, 2011

~pEnGhIjRahAn iTu,,,

Assalamaulaikum semua !slamat berpuase..slamat sejahtera...ngeee~

 Harini terlebey rajin plak kan...make ak pon tulis lah entry...huhu 
haa~ harini, aku nak story mOrRY sket pasal sebuah 'penghijrahan' yang telah pon aku buwat secara drastiknye!ngeh3 *padahal tukar phone je pown..haha eleyyh jangan nak jeles eak..!;P hihi 

di saat manusia tengah mengagung2kan phone touchscreen, ipad, iphone, ilove u~ haha  aku sorang je baru nak pakai phone slaid! see...? ketinggalan zaman bukan? owh itu tak jadik masalah lah kan... ak bukan minat sangat dengan phone...janji boley kol & msg my laling mama & papa sudeyy..kan3??hukhuk kalau dulu aku asyik pakai phone nokia je..tapi sekarang ak dah pandai berjinak2 dengan sony ericson..ehehe alah, bukan ape, saje tukar angin org kate... 

tu pown kalu ikot hati, memg tak maw tukar...hs nokia yang lame ni abah yang belikan taw~ dan aku adelah seorang anak yg secara automatiknya amat menyayangi apa2 saje yg mak & abah hadiahkan sampaikan macam kedekut taik idung masin pon ade coz tepon dah nazak giler pon sayang g nak tukar... henset nokia aku tuh menghembuskan nafas terakhir beliau baru2 ni sebelum aku balek kota bharu..cess! goram eden..maka, terpaksalah aku mencari penggantinya yang baru seterusnya berkahwen dengan mr sony pulekk...hahaha terhiburkah anda semua dengar cerita aku neyyh?? what??! tak pon?? never mind.. 
do I care?;PPhihi 
btw, thanks sebab sudi singgah n bace entry2 cabok aku kat teratak comot aku ney...sehingga ketemu lagik kawan2..! selamat berbuka ya !;))

piCs untOk dilayan~~ ;)



ini dia NoKiA 3120C- PhOnE kEsAyAnGaNkU dalam nostalgia~ngeee


okEyH~ yang ini PENGHJIJRAHAN BARU SAYE. sekian.   ;)

Tuesday, August 16, 2011

Apa itu Nuzul A-Quran??

Malam Nuzul Al-Quran Di Bulan Ramadhan.


Bulan Ramadhan adalah bulan membawa rahmat, bulan Maghfirah ( keampunan ) bulan yang membawa berbagai-bagai hikmah dan rahsia di dalam bulan-bulan ini banyak peristiwa-peristiwa penting telah berlaku. Di antaranya peristiwa yang maha agung dalam sejarah umat Islam, umat Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam iaitu tidak lain peristiwa turunnya kitab suci atau dikatakan sebagai Nuzul Al-Quran. Dan peristiwa itu dirakamkan di dalam Al-Quran sebagai memperingati kita semua sebagaimana Firman Allah Subhanahu Wataala dalam Surah Al-Baqarah ayat 185 yang bermaksud,

“Bulan Ramadhan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan- keterangan yang menjelaskan petunjuk dan menjelaskan perbezaan di antara yang benar dan yang salah”

Sebagai umat Islam memang sewajarnya memperingati peristiwa ini dengan rasa penuh syukur kepada Allah Subhanahu Wataala, kerana telah memilih kita di kalangan umat Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam untuk diturunkan kitab suci Al-Quran.


Amalan Yang Sering Dilakukan Pada Hari Nuzul Al-Quran.


Selalunya bila tiba Hari Nuzul Al-Quran kita digalakkan beriktikaf di masjid, sembahyang berjemaah dan seterusnya bersembahyang Tarawih dan Witir, membanyakkan membaca Al-Quran dan bertadarus beramai-ramai, membanyakkan berdoa, beristighfar memohon keampunan kepada Allah Subhanahu Wataala, membanyakkan sembahyang-sembahyang sunat seperti Tahajjud, Tasbih, Taubat dan lain-lain.





*p/s selamat beramal semua..!(>__<)

Niat Puasa Fardhu Ramadhan sebulan???

Semoga menjawab persoalan yang mungkin pernah terdetik di hati muslimin dan muslimat semua...insyaAllah..

Bolehkah kita berniat puasa Fardu Ramadhan untuk sebulan tanpa perlu berniat puasa Fardu Ramadhan tiap-tiap hari?

Jawabnya pendapat bagi niat puasa Fardu Ramadhan untuk sebulan ini sebenarnya bukanlah pendapat daripada mazhab Syafie. Pendapat dalam mazhab Syafie ialah berniat puasa fardu Ramadhan adalah wajib tiap-tiap hari. Umpamanya esok mahu berpuasa makanya malam ini kita berniat puasa Fardu Ramadhan. Begitulah untuk hari-hari yang seterusnya. Maka bagi kita yang selama ini sentiasa berpandukan atau berpegang pada pendapat-pendapat dalam mazhab Syafie hendaklah niat tiap-tiap hari dalam bulan Ramadhan.

Maka persoalannya, adakah boleh kita amalkan pendapat yang mengatakan boleh niat puasa Fardu Ramadhan untuk sebulan?

Jawabnya tiada masalah untuk kita berniat puasa Fardu Ramadhan untuk sebulan TETAPI perlu juga kita berniat puasa Fardu Ramadhan untuk tiap-tiap hari dalam bulan Ramadhan itu.

Jadi timbul pula persoalan, apa gunanya kita berniat puasa Fardu Ramadhan untuk sebulan pada awal Ramadhan dan niat pula puasa Fardu Ramadhan untuk tiap-tiap hari?

Jawabnya jika dalam bulan Ramadhan itu ada hari yang kita terlupa untuk berniat puasa umpamanya pada hari ke-10 Ramadhan kita terlupa untuk berniat puasa maka perbuatan kita terlupa itu dimaaf dan puasa kita pada hari itu adalah sah kerana kita sudah berniat puasa Fardu Ramadhan untuk sebulan pada awal Ramadhan. Dalam situasi ini, niat puasa sebulan yang kita niatkan pada awal Ramadhan itu akan menampung hari yang kita terlupa untuk niat puasa itu.

Jadi yang terbaiknya ialah kita berniat untuk puasa sebulan dalam bulan Ramadhan dan kemudian kita berniat pula puasa Fardu Ramadhan untuk esok iaitu hari pertama puasa Ramadhan itu. Dan untuk hari-hari berikutnya kita berniat puasa tiap-tiap hari seperti biasa.

Niat puasa Fardu Ramadhan untuk sebulan lebih kurang begini, ”Sahaja aku puasa Fardu Ramadhan, sebulan penuh dalam bulan Ramadhan  kerana Allah Ta’ala”.

Dan niat puasa untuk tiap-tiap hari seumpama beginilah, ”Sahaja aku berpuasa esok hari untuk menunaikan Fardu Ramadhan tahun ini kerana Allah Ta’ala”.

Sebagai penambahan, berniat puasa Fardu Ramadhan tidak disyaratkan dalam keadaan berdiri, tenang dan sebagainya. Boleh berniat puasa Fardu Ramadhan ketika dalam solat. Umpamanya ketika sedang tahiyyat akhir solat Fardu Maghrib, boleh berniat puasa pada ketika itu. Boleh juga berniat puasa ketika sedang berbuka puasa dan sebagainya. Berniat puasa tidak disyaratkan dilafaz pada lidah, sekiranya dilafazkan pada lidah sekalipun niat itu maka tiada cukup kerana wajibnya ialah dihadirkan niat itu di dalam hati. Berniat puasa itu ialah pada waktu malam.

Apa yang dimaksudkan dengan waktu malam?  

Jawabnya yang dimaksudkan dengan waktu malam ialah suatu waktu daripada terbenam matahari sehingga terbit fajar. Maka tiada puasa Fardu Ramadhan bagi orang yang berniat puasa Fardu Ramadhan pada siang hari.

Kesimpulannya, boleh berniat puasa Fardu Ramadhan untuk sebulan DAN perlu juga ke atas kita untuk berniat puasa Fardu Ramadhan bagi tiap-tiap hari dalam bulan Ramadhan itu.

** Mohon disebarkan pada semua, moga tiap-tiap yang membaca dapat manfaat darinya.

*** Setiap apa yang ana sebarkan yang mengandungi hukum dan sebagainya berdasarkan pendapat  mazhab Syafi’e

Monday, August 1, 2011

~Fadhilat dan Kelebihan Berpuasa Ramadhan Al Mubarak

  • Pintu langit dibuka.

  • Pintu-pintu syurga dibuka.

  • Bulan yang penuh keberkatan.

  • Salah satu malamnya adalah lebih baik dari seribu bulan.

  • Ganjaran amalan sunat sama dengan solat fardhu.

  • Solat fardhu mendapat ganjaran 70 kali ganda.

  • Bulan kesabaran dan pahalanya adalah syurga.

  • Bulan menambah rezeki.

  • Bulan keampunan - doa yang paling makbul iaitu doa ketika sebelum berbuka puasa dan doa pada sepertiga malam.

  • 10 hari pertama adalah mulanya rahmat, 10 hari pertengahan adalah pengampunan dan 10 hari terakhir adalah kemerdekaan dari api neraka.

* Umar ibnul Khathab r.a. berkata, "Orang yang berdzikir kepada Allah pada bulan Ramadhan akan diampuni dosa-dosanya; dan yang memohon kepada Allah pada bulan Ramadhan tidak akan kecewa.
* Puasa mengatur keseragaman ummat. Selama Ramadhan, umat berseragam dalam sahur dan berbuka, dalam bekerja dan beristirahat, serta dalam shalat, istighfar, dan bertobat kepada Allah. Lidahpun seragam dalam bertakbir, bertasbih, dan bertahmid sehingga tercegah dari kata-kata buruk dan menyakiti orang lain, menjauhi perbuatan keji dan munkar, mengisi hati dengan cinta kasih kepada sesama hamba Allah, selalu baik dan bersih lahir bathin, serta sabar meng- hadapi segala macam kesulitan hidup. (ulama)
* Imam Al Ghazali berkata, "Betapa banyak orang berpuasa yang sebenarnya berbuka, dan yang berbuka padahal ber- puasa. Yang berbuka tetapi sebenarnya berpuasa adalah yang makan dan minum, tetapi menjaga seluruh anggota tubuhnya dari perbuatan dosa. Dan yang berpuasa tetapi sebenarnya berbuka adalah yang lapar dan haus, tetapi tercemar anggota tubuhnya (dalam perbuatan dosa).


~Ayuh sama-sama kita manfaatkan Bulan Ramadhan ini agar dapat memperbaiki kehidupan bulan ini, tahun ini, dan selamanya! amin..

Saturday, July 30, 2011

~AhLaN wAsAhLaN yA rAmAdhAn..!

Assalamualaikum semua..hope, everyone is better today !;)


Sebenarnye.. di kesempatan entry kali ni.. elly nak ucapkan selamat berpuasa @..


 SELAMAT MENYAMBUT

BULAN RAMDHAN AL-MUBARAK !!

ahlan wasahlan ya Ramadhan...

kepada semua umat Islam di dunia...! semoga.. kedatangan Ramadhan kali ini akan lebih dapat dihayati dan dijalani dengan lebih sempurna dan penuh makna... diharapkan..kite same2 mendapat kesempatan untuk bermuhasabah diri..menambah amal kebaikan.. serta menebus semula segala amalan2 sunat yg tertinggal sebelum ini untuk berlumba2 dikerjakan sepanjang bulan Ramadhan akan datang dan harapannya dapat dikerjakan pada bulan2 keseterusnya....(menjadi amalan harian) waahhh..bertuahnya kalau dapat bertemu dengan LAILATUL QADAR kan?! subhanallah...semoga Allah membuka pintu hati & menambah keimanan di hati elly dan rakan2 semua untuk sama2 mengerjakan ibadat pada bulan Ramadhan kali ini sekali gus bertemu dgan LAILATUL QADAR..dengan izin Allah...;)


Sabda Rasulullah s.a.w:

((كَمْ مِنْ صَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ صِيَامِهِ إِلَّا الْجُوعُ وَكَمْ مِنْ قَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ قِيَامِهِ إِلَّا السَّهَرُ))

(( Berapa ramai orang yang berpuasa tetapi ia tidak memperoleh apa-apa kecuali lapar dan dahaga dan berapa ramai orang yang qiam (solat malam) tetapi ia tidak memperoleh apa-apa melainkan berjaga sahaja)). Riwayat Imam Ahmad

Hadis di atas membayangkan bahawa pada bulan Ramadan terdapat juga golongan yang berpuasa namun mereka tidak mendapat ganjaran pahala dari Allah Taala kerana mereka berpuasa dalam keadaan jahil atau ketika berpuasa mereka turut melanggar syariat Allah Taala. Justeru bagi memastikan ibadah puasa Ramadan tidak dilalui dengan sia-sia sewajarnyalah kita berusaha membuat persediaan rapi demi memperolehi ganjaran berlipat ganda yang ditawarkan oleh Allah Taala sepanjang Ramadan.


Oleh itu, renung2kanlah...biarlah kita berpuasa ikhlas kerana Allah..& kita faham konsep asas berpuasa..jangan sampai ibadat kita hanyalah sia2...nauzubillah...  akhir kata, ampunkanlah salah silap elly sepanjang berblogging dan berkawan dengan kawan2 semua ea... 


target pada bulan Ramadhanku yg terakhir ini....;



  1. Nak bersahur walaupun sedikit@ sekejap (kerana bersahur membezakan antara puasa umat Islan dengan bukan Islam)
  2. Nak solat di awal waktu
  3. Nak tambah solat sunat qabla & bagda solat, solat hajat, solat dhuha,nak cuba bangun malam untuk qiamulail + solat tarawikh !!(tak sabarnye..! Ya Allah...berikanlah aku kekuatan, Ya Allah,,,(>__<))
  4. Nak berpuasa hati(nafsu), mata, mulut, tangan, dan kaki selain puasa dari makan dan minum !
  5. Nak khatamkan Quran..at-least 1 juzuk 1 hari...insyaAllah..
  6. Mahu bertadarus dengan housemate selepas solat Asar...
  7. Mahu menambah bacaan pada buku2 yg boleh mensucikan hati..
  8. Mahu bersedekah seikhlas hati walupun sedikit
  9. Mahu berzikir dan solat sunat taubat..
  10. Mahu menjauhi maksiat & tempat2 yg bleh membawa kpada maksiat...



Selamat Berpuasa kawan2 !;)

Wednesday, July 20, 2011

peNgAlAmAn MeNgAjAr Di PeDalAmAn, GUa mUsAnG !



Assalamualaikum..ehem3 ! ade owang tak neyh?? hihi  fuhhhh...manyak habok wooo kat cni.. lame betol tuan blog malas taip entry baru..hapa da.. ish3.. sowy maa...hehe guyss!  thanks ya sudi singgah... aku baru je kuar hutan..ape?? eh, ko hengat aku org hutan ke dok dalam hutan selalu?? hik3 ak baru je kuar dari hutan gua musang, kelantan.. ak berprogram di SK Permai selame 3 hari 2 malam kat sane...projek untuk mendalami sekolah2 pedalaman... fuh ! lagik dahsyat dari mase aku pergi Sabah haritu wooo... memang tak sangke lah boleh ade penghuni lagik kat tengah2 hutan belantara tuh..fuhh !

 untk pgetahuan u alls lagik, kat situ ade satu masyrakat asli yg dok kat situ...suku kaum Temiar..so, kitorang kumpul cerita rakyat kat sekolah pedalaman yg ketujuh  tu...dahsat bukan? but pengalaman tuh tak dapat nak diceritekan full version lah..bayangkan hidup dalam hutan n berbukit bukau..kalau ko makan, pastu nak ke satu tempat tuh, kompem ko bleh hadam dengan mudahnye, pasal kene jalan jauh kot!pastu..hidup dikelilingi anjing yg manje2 seakan2 kuceng kematian suami, masyarakat yg tak paham sgt kite cakap ape.. ..kesudahannye, die tinggal kite mase tgah tanye soklan ! pastu line tepon trus tak de beb ! (rindu kat DIE taw !;P )pergghh... memng gempak gler la pgalamn kat sane...

ni, aku nak kongsi pengalan kawan aku ajar PJ... korang mesti tak pernah dengar kan blaja PJ or pendidikan jasmani kat tepi sungai kan?? haa~ unik taw... tengah2 mengajar... ade plak student pergi kat kite cakap camni...*cekgu, berak !*hah ! amekk kaw.. terkejot gler kan?? maksudnyer die nak gi buang bair besar lah tu... jadik kitorg yg aja PJ tu pown ckp..*ok, cekgu benarkan..* dengan SLUMBER AYAMnye,, student tu bukak sluar lantas "mengQada'" hajatnye di sungai berhampiran tempat kite ajar PJ tuh...bereh slalu..!hahaaha ceehhh... masalah negare betol ler.. but, bagi diorang...it's NORMAL der...ahaks

aku memg respect giler cekgu yg "permai" sangat dok kat situ...bleh mereka idup cam biase kan... mengajar mcam biase...huh..subhanallah..


gambar mase dalam land rover..brape kali terhantOk pale aku tyme jalan berlekuk2 !adeii


sile abaikan model tak diundang tu yer...tgok scenery sudaaa~ ;P


koyaaaaaaaaaaa


bila mural terpaksa dicat semula sesudah hujan lebat berhenti rehat bersame KIT-KAT !


elemen keagamaan (nasyid!) turut disertakan semasa program..BM/PJ/PSV serba boleh !yeaahh ;)



kesungguhan meluahkan perasaan akibat tiada line phone untok berhubong dengan awek masing2...

one more, malam sebelum balek tuh, hujan lebat yg amat..habis mural yg kitorang lukis..kate org2 kat situ..kalau hujan..memg jalan akan berubah 100%.. n takkan ade kenderaan yg bleh bwak kitorang kluar dari situ esok...sudah..kitorang tawakal banyak2..mintak2 boleh kuar esok..kate org kampung...menurut kepercayaan masyarakat Temiar, hujan tuh disebabkan ade perempuan dr suku kaum diorang yg baru bersalin tapi tak ikut pantang larang...tuh pasal hujan lebat camtu..betul ke? itulah kepercayaan masyarakt mereka.. ape2pon..memang best lah! alhamdulillah, kitorang berjaye gak kuar dari situ esoknye dengan HILUX dan trak...




oh ! yang ni Ya..die memang penari kebangsaan..menurun USOP WILCHA! ahaha jangan mara haa~


aktiviti selepas balik sekolah..


sungaii yang permai dr jarak jauh.....


candid tyme !


ok...inilah gambar mentor kami..En Mazri Abd Rahman..kami memang bangga menjadik anak didiknya !;) terima kasih, cik....
















Thursday, July 7, 2011

target??

Assalamualaikum w.b.t & hai alls! ada sihat ka?? lame tak write2 kat u alls an..hehe sorry, coz dok busy suaikan diri dgn rumah baru...jadi banyak la pulak yg nak disuaikan dgn diri..so far, sangat seronok & terasa bebas dari dok asrama..Alhamdulillah... ye lah, dulu kat mrsm pon dah 5 tahon dok asrama...masok sini lagik kene dok asrama 2 taon..dahsyat gak lerr..ngeh3

So, sekarang dah sem baru, kesibukan pon semakin berada di tahap sibuk yang melampau !nyiahaha jadi, kene lebih serius la blajar... Alhamdulillah.. result sem  the latest masih melepasi target.. syukur sangat2.. dan untuk sem ni kene ubah lah & aim for the new target,, hopefully, dapatlah capai anugerah pengarah sem ni which is around 3.75 above !..aminn

tak ade niat lain kalu dapat tinggi ni melainkan nak hadiahkan kejayaan ni pade mak & abah...! InsyaAllah..
 Tak salah kite letakkan satu target dalam hidup kite, yang penting NIAT kena selalu betul dan LILLAHITAALA.. dalam study ni, jangan lupa Allah, jage hbungan dgan manusia..dgan alam sekeliling..barulah berkat & insyaAllah sentiase didoakan.. one more thing, jangan KEDEKUT ILMU !yup, yang ni memang pantang sangat2 okay..be nice to others & Allah will be nice to YOU! is that rite guys?? (^___^)

So, nak letak target baru ni.. BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM..

  • PPISMP SEMESTER 1
  • TARGET = 3.50
  • RESULT = 3.59

  • PPISMP SEMESTER 2
  • TARGET = 3.50
  • RESULT = 3.45

  • PPISMP SEMESTER 3
  • TARGET = 3.70
  • RESULT = 3.72

  • PISMP SEMESTER 1  
  • TARGET = 3.72 ABOVE
  • RESULT = 3.74

*TaRgEt fOr PISMP SeMeStEr 2 = 3.8 ABOVE ! InsyaAllah...


Semoga segalanya diredhai dan dimakbulkan Allah.. kita hanya merancang, tapi Allah yang menentukan...insyaAllah.. 

ok dah, bubye !


Wednesday, June 22, 2011

cikgu dulu vs cikgu sekarang !haha

Assalamualaikum..w.b.t, n hye alls !;)

Soriiii sangat2 coz lame tak menulis kat sini.. tapi aku still gak blogwalking, lepaskan rindu kat semua blogger yg setia dgn blognye...even diorang tak hupdate pown aku bace gak kadang2..biarlah, blog die best kowt !hihi 
sekarang ni, baru je masuk semester baru..semester 2 degree....means ade lagi 3 tahun lagi nak habiskan degree ni...huh !bukan senang nak jadik cikgu rupenye... cabaran kian banyak.. sekarang pon, kalau tengok kat akhbar...banyak cerita pasal cikgu...ustazah...ustaz.. ade yang positif..ade jugak yg negatif... alahai cekgu2 sekalian, same2lah kite pertahankan rasa hormat & kepercayaan masyarakat pade profesion kite...insyaAllah..

Tapi, tak dapat dinafikan... cikgu pon manusia.... tetap ade kekhilafan.. hah, kalau cekgu buat salah..yg ni biasenye masyarakat tak bleh terime kan?? alahai... kesian cekgu.. 

but, kalau kes cikgu dibelasah pelajar ke...cikgu mati selamatkan pleajar dari lemas ke... TAK HOT sangat kan news2 camni... betol tak?? dan sekarang, cikgu langsung tak de kuase nak sentuh pelajar...takot mencederakan, takut jadi kes gangguan seksual lah, takot aniaya pelajar lah...  yup...cikgu skarang tak macam dulu... cekgu dulu rajin katenye, berkualiti, tak harap gaji semata2...

  but tgok la jugak... cikgu sekarang kalau panggil pemalas lagi memg tipu lah ! meeting lepas waktu kelas smpai petang, tak pon terpakse korban waktu mkn tgahari coz meeting mingguan,,, bincang hape?? of coz pasal care nak tingkatkn prestasi plajar, nak handle maslh pelajar lah... semue pon untk pelajar...korang bole cakap..."dah name pon cekgu, mestilah bincang pasal pelajar".. eleh kau, ko taw tak, mase meeting tu lah cekgu2 terpakse tahan sabar, risau, cemasnye coz tak ambil lagik anak kat sekolah tadika ke.. fikir anak tak makan lagik sebab pasni nak kena anta die pegi fardhua ain plak..risau tkot suami balik, tak sempat sediakan makanan ke.. die tak fikir pon yg die sendiri tak makan lagi.. walhal petang tu ade kelas tambahan tahun 6 or student2 yg exam "besar"..tak cukop tuh, kelas malam pulak.. tak cukup lagik?? hujung minggu...buat lagi kelas kasi student lagi gempak ! WOW!! yup...cekgu buat kelas, means students pon akn busy jugak..but, if students, habis je tahun die exam, means tak perlu lah kelas2 tambahan sgt.. but cekgu?? sampai pencen ler jadual die macam tu........ u alls bleh fikir tak??kesian cikgu...tu pon org kutok2 lagik.. lagik contoh terdekat aku bagik la..abah aku cekgu skolah menengah, ajar sains, pj, n sivik.. aku tgok die balik rumah paling cepat pukul 4 petang.. kadang2 die balik lagik petang coz buat line padang untuk budak2 sukan lah, atur alatan stor lah.. latih budak lah. kena mengajar lagik.. cekgu dulu mane balik kul 4 bro...pukul 2 pon dah lewat sangat taw.... aku anak cekgu..mak bapak aku pon cekgu...aku taw mase balik diorang taw..* pasal senang aku nak set mase sempat tak pegi kedai ATTA (kedai jual keropok n gule2 depan skolah aku dulu)..hihi so, kalu aku taw mak aku balik bile..senang la aku nak pegi kedai n habiskan makanan sebelum balik ngan mak ! takot mak marah makan benda2 remeh camtu..ahaha so, see?? tak same kan dengan mase cikgu balek skarang? memg tak same...hehe
cikgu sekarang katenye tak berkualiti.. perghh payah lah..cekgu sekarang, kalu belajar kat maktab, sampai 5  1/2 tahun taw !ko hengat senang2 je ke nak dapat kelulusan jadik cekgu bro??hehe

pastu cekgu sekarang, asyik makan gaji bute je...betol ka?? owh sgt sadis ! kesian cekgu... kakak2, abang2, mak cik, pak cik, ade ke patot cakap gitu? sekarang ni...kehidupan kos tinggi taw.. stakat gaji cekgu...memg tak effect la..sampai nak tuduh camtu... ok, kalu tak nampak lagik, meh satu contoh, kalau student2 ade aktiviti or pertandingan luar skolah, kereta cikgu jugak jadik mangsa nak angkut student... but kalau ade claim, bolehlah claim minyak kete tu an..kalau tak de?? tak kan cekgu batalkan penyertaan kan? cikgu tak berkire pon....kesian ckgu...tetap ade yg cop makan gaji bute... pastu kalau diorang menang pulak.. student je an yang dapt name..cekgu tak kesah sume tu..n selalunye, cekgu kena belanja lah..haa~ see?? "gaji bute" cikgu tu jugak lah yg dijadikan sbagai pghargaan pade plajar.....ahaks last skali..aku nak ajak korang sume fikir..

knape cikgu dulu yg denda pelajar jalan itik keliling padang, ketuk ketampi 100x, & berdiri atas kerusi+meja tak dikenakan sebarang hukuman undang2 n pelajar dulu dikatakan lebih "menjadi" berbanding dengan cekgu sekarang yg hanya boleh melihat pelajar melakukan kesilapan dan meninggalkan guru tersebut dengan lagak yang sangat menjengkelkan... di mana silapnya??


Thursday, June 2, 2011

nombor "111" nombor keramat???

ASSALAMUALAIKUM...& hye u alls ! hihi.. sukelah.. pagi ni, aku dah jumpe follower ke 111 !!! WOW ! hehe actually, bkn bilangan tu yg penting, but no "111" tu nombor yg paling aku suke,,, so, tahniah pade AKSARA CINTA ILLAHI kerana telah berjaya menjadik follower ke 111 aku..! TAHNIAH3 !;) ehehe mesti korang tertanye2 an.. knape aku suke no 111...ape?? tak tertanye2 pon? "babak"@ cepuk kang,, haa~ padan muke !;P hehe nak bagitaw jugak.. no 111 tuh nombor keramat dalam hidup aku... 111 stand for 1 NOVEMBER 2005 ! ade banyak perkare yg istimewa mase 1 November tersebut... that's why ak suke.. meh ak cite sket...


begini citenye..pade suatu hari yg indah...burung2 pown berkicauan...ade yg bergumbire..ahahaks ;PP ok2 serius2....*tarek nafas,,hupp !;)


mase aku study kat mesir dulu... tengah ak turun tangge dari library pada suatu pagi tu..ak pon belek2@tengok la sket2 isi kandungan buku syariah islamiah yg aku baru pinjam... baru je dalam 3 helai aku selak helaian buku tuh, aku terserempak dengan sorang laki, tapi aku tak paling ke muke die pon... aku cume sempat terpandang kasut die je coz ak tunduk mase tuh... aku pon tutup buku n jalan macam biase.. tapi tibe2 aku dengar laki tersebut panggil..


 "ukhtiku...sudikah kamu menjadi zaujah ku?" dengan nada yang agk lembut,,,

aku sempat memandang sekilas.. seorang lelaki berbadan sasa dengan senaskhah Al-Quran warna kehijauan di tangannya sedang berdiri sekan-akan menunggu namun matanya sedang memandang tepat ke arah pintu masuk library.. SUBAHANALLAH...hebatnya ciptaan ALLAH...hensemnya ! hihi sempat lagi terlintas dalam hati,,, tak pernah pula rase camtu..pelik2.... tapi bile tersedar, aku cepat2 istighfar,,, takut lagha... aku pun terus lajukan langkahan sebaik aku sedar yg hanye aku saje berhenti kat tangge tu sedangkan lelaki tadi dah ghaib ! YA ALLAH, malunye aku mase tu....aku rase macam nak terbang masok bilek secepat mungkin bimbang kalau2 laki tadi perasan yg aku terpana melihatnya.. kenapa dengan aku ni...??? suara lelaki tadi sentiasa terngiang2..

uktiku...ukhtiku...ukhtiku..  

dan tiap kali tu, aku beristighfar....
dan merintih dalam hati,,YA ALLAH, janganlah kau palingkan hatiku setelah kau berikan petunjuk n hidayahMu kepadaku...amin..doaku setiap kali perasaan itu datang..

bagiku..tak mungkin layak untukku seorang yg sesempurna itu menjadi pendamping hidupku...apatah lagi aku sebagai isterinya...

Sejak dari hari tu, aku sentiasa hati2  semasa berjalan di universiti, aku serik untuk mengangkat muka ketika berjalan terutama ketika berselisih dengan lelaki..sehinggalah aku sendiri habis belajar..dan pulang ke tanah air..

setibanya di Malaysia, hari ke-5 ku di sini..ibu mula bersuara, ada yg akan menyuntingku sebagai bidadarinya tak lama lagi.. jantungku berdegup kencang... entah mengapa..aku seolah2 terikat dengan janji..sering aku teringat2 dengan pertanyaan lelaki yg pernah terserempak denganku semasa di universiti suatu ketika dulu... sehinggakan aku mengalirkan air mata ketika solat sunat istikharahku setiap malam.. hatiku tiba2 sayu...seolah2 berat untuk membuka pintu hati kepada lelaki lain...kenapa aku harus menunggu lelaki itu sedangkan dia juga tidak pernah berhubung denganku? masakan dia boleh mendapat alamat untuk meminangku sedangkan dia tidak pernah tahu apa2 maklumat tentangku... owh tuhan, aku pasrah....aku tahu, aku menunggu sesuatu yg tak mungkin terjadi !

akhirnya aku mengizinkan ibu untuk menerima rombongan meminang yg bakal datang dengan titisan air mata yang entah kenapa... tapi aku tahu ALLAH sentiasa memberikan yg terbaik kepada hambaNya... 
lagi mengejutkan, lelaki yg ingin meminangku itu meminta izin pula untuk terus mengahwiniku...sekali lagi aku terkejut..kenapa begitu cepat?? aku belum sempat merasai kemanisan usia remajaku...namun, aku redha, kerana ayah sudah bersetuju...

majlis pertunangan kami disekalikan dengan majlis  perkahwinan... aku berdebar untuk melihat bakal suamiku...namun, kulihat ayah dan ibu tenang n sangat gembira pada hari tersebut...

tibalah rombongan pihak lelaki dan aku selamat dinikahlan dengan suamiku tanggal 1 November 2005...setelah sah aku menjadi seorang isteri...barulah aku mengangkat muka untuk melihat suamiku..aku lihat dia sedang solat sunat n sujud syukur dari arah belakang.. usai dia solat, dia berpaling ke arahku n tersenyum...

YA ALLAH............................

dialah lelaki yang ku tunggu-tunggu & dia kini milikku.......dia kini suamiku...SUBHANALLAH..........

so, tu lah memory terindah aku mase 1 NOVEMBER.... so, cemane?? da faham knape aku suke nombor 111?? ok, tu saje..thnks coz sudi bace cerita yang aku REKA je nih !!! huahahahaha aku mane kawen agii...jangan maraa haa~ saje je xde keje nk gurau2 ngan u allss.hahaaha nyway, thanks alls! ;PpP




~tInGg!!