Monday, December 23, 2013

Ego

Ego adalah satu rasa atau perasaan yang lazimnya ada dalam diri manusia sama ada lelaki mahupun perempuan. Kehadirannya tidak diundang malah tidak bisa dibuat-buat. Ego kadang kala perlu ada dalam diri dan terkadang juga tidak perlu ada dalam diri bergantung pada situasi seseorang. Ego perlu dididik dengan iman yang teguh agar ego kita bisa dipandu oleh hati dengan baik. Oleh itu, janganlah terlalu menunjukkan keegoan diri anda dengan orang lain kerana mereka juga punya ego sendiri..hehe ;)
Harini sakit itu datang lagi.. menyerang kesegenap urat saraf tubuhku yg kian lemah.. dapat kurasakan tiap kali sakitku datang, ianya sudah tidak seperti sedia kala.. datangnya meragut rasa selesa.. mengganggu lena tidurku.. kaki kian kebas.. kalau dahulunya cuma satu.. tapi kini, kedua2nya turut terasa.. belakangku hilang fungsi.. terkadang tangan tak bisa kuangkat buat beberapa ketika.. sungguh sakit ini menusuk tanpa belas kasihan disegenap tulang belakangku.. mematahkan setiap semangat yang cuba aku tumbuhkan.. rasanya kian mengganas.. kian memamah segala kekuatanku yang masih bersisa.. Astaghfirullahhalazim....

     Ya Allah, aku harus kuat menahan semua rasa.. jangan sesekali ianya terlihat di hadapan mata orang tuaku.. sungguh aku merayu padaMu.. cekalkan hatiku, hadirkan pada wajahku senyuman meski yang nyatanya sebuah lirik senyum palsu nan kian pudar..

Sunday, December 1, 2013

slagi rasa itu datang menjengah..
selagi itu aku kuatkan jiwa ini untuk terus tidak menangis, 
kutarik nafas sedalam mungkin, 
kepala kudongak ke atas menahan air mata dari mengalir.. 
kulepaskan lelah nafasku yg semakin sesak ini dengan zikir-zikir menyebut nama Ilahi, 
harapku agar ada kekuatan di situ meski cuma secalit, meski halus sehalus zarah. 
Kuingat kembali kata-kata azimat yg bisa menguatkan jiwa yg makin lirih ini.. 
terkadang..
terlepas juga keluhan kecil yg terbit jua dari bibir ini seolah2 mengiringi esak tangis hati yg tak pernah berhenti.. parut2 lama yang masih baru belajar untuk sembuh ibarat dirobek2 kembali.. hati bagai dipagut satu rasa yang tak tertahankan..
jujur..
aku marahkan rasa yg slalu hadir ini.. sungguh rasa ini sgt kejam untukku, datangnya kerap disepanjang hidupku, sekadar menjengah, seolah dtg untuk mempermainkan dan menguji hati ini adakah segala kata yg terucap dibibir seiring dgn rontaan hati? dan rasa itu pun tersenyum lantas berlalu pergi..meninggalkan aku dengan 1001 macam rasa...

Saturday, November 30, 2013

Baru seketika.. usai membaca satu page kegemaranku di FB... aku terpandang satu sosok wajah yang kukenal benar tuannya.. Alhamdulillah, katanya sudah menggapai apa yg diimpi iaitu konvokesyen.. subahanallah.. lantas aku segerakan solat dhuhaku.. kusujud lama2 moga rezekinya akn terus bertambah seiring usaha.. moga dia akan terlihat terus tersenyum bersama kehidupannya yang baharu itu.. ya Allah, permudahkan masa hadapannya.. gembirakan hatinya sampai syurga dan kurniakan dia isteri yang benar2 solehah untuk menjaganya..aminn.. terima kasih Allah, aku tumpang gembira dlm setiap linangan air mataku.. :)

"(Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan- perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang- orang (yang jahat) mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan yang mulia." (Surah An-Nur ayat 26)

Jika sudah begitu yang dijanjikan Tuhan, maka saya tak pernah ragu akan janji itu. Selagi saya berusaha untuk menjadi yang terbaik taqwanya di sisi Tuhan, maka saya percaya Tuhan akan mengurniakan saya jodoh yang baik juga. InsyaAllah.. Saya akui saya bukanlah wanita yang baik jauh sekali yang sempurna tetapi saya akan sentiasa menjadi wanita yang takkan pernah lelah dan jemu berubah menjadi yang lebih baik.. Moga Allah pilih, moga Allah izin..

Suatu cerita baharu..



Alhamdulillah... selesai sudah kolokium Pedagogi Pengajaran Bahasa Melayu- Bahasa Indonesia yg telah berlangsung di UPI, Bandung dan UINSK, Yogyakarta... sesungguhnya aku bersyukur kerana diberi peluang oleh Allah untuk membentangkan kertas kerja di sana... berbekalkan ilmu yang tak seberapa.. aku dan rakan kumpulan yang telah bertungkus lumus untuk menyiapkan kertas kerja akhirnya berjaya juga mengharungi pelbagai dugaan sebelum dpat membentangkan kertas kerja tersebut.. Sungguh kuakui tanpa jiwa yang kuat, tanpa pergantungan pada Allah, segalanya takkan bisa berjalan lancar.. terlalu banyak kenangan dan ilmu yang aku peroleh sepanjang berkolokium di sana... Hal ini menguatkan lagi hatiku untuk terus menutup pintu hati tentang cinta dan meneruskan cita-citaku untuk mengejar master... terasa segalanya makin jelas dihadapan.. inshaaAllah, aku akan meneruskan kajian lanjutan daripada kertas kerja yang dibentangkan dalam kajian tindakan semester akhirku di IPG Kota Bharu.. after that, i'll find the ways on how to further my study about bahasa.. aku akan belajar memaafkan segala kesilapan yang pernah aku lakukan dalam hidup ini dan akan cuba untuk bangun semula kerana Allah.. i will !! inshaa Allah..

Friday, October 18, 2013

Suatu anugerah..

Assalamualaikum semua.. :) 


Alhamdulillah, syukur ke hadrat Allah s.w.t akhirnya tercapai juga impian selama ni.. this is for both of you, mum & dad ! Terima kasih Allah kerana memilih diriku yang hina ini dan meminjamkan daku kejayaan setinggi ini.. tiada kata yang dapat diucapkan melainkan sujud dan ucapan syukurku padaMu.. akhirnya aku semakin mengerti maksudmu.. mungkin ini hadiah dariMu untuk sekelumit kesabaran yang kau pinjamkan untukku dalam mengadapi cabaran kehidupanku di sini.. Alhamdulillah, terima kasih Ya Allah..

* For mum & dad, I'll promise you to do my best in my prosiding at Bandung & Yjogjakarta on this 
17 November till 22 November 2013 ! bismillahhirrahmanirrahim.. bismillahhitawwakkaltuallah.. lillahitaala~ :)



Mulut, saat kau bernyanyi.. aku bisa mengecam harumnya bauanmu, saat kau hunuskan senjata keramatmu, sang lidah.. kau jua bisa membunuh 1001 macam rasa yang terbuku dikalbu.. Aku tahu aku bukan siapa-siapa, seawalnya dulu aku merasakannya, tapi entah mengapa saat aku sedang tersalah sedang lelah, aku bersandar pada kekuatan senjatamu nan satu.. lantas kuberpaut pada kata nyanyian merdumu tanpa keliru. Kuturuti nistamu tanpa ragu.. Meski terkadang aku mengerti ejekan helahmu.. Aku sudah tidak lagi bisa menjadi aku yang dulu... Aku cuma bisa merawat luka yang telah kau tinggalkan, Aku cuma bisa meredakan rasa bisa yang berbaki dengan sebuah nista lidahku meski hati tidak pernah membenarkannya... 

Kuharapkan.. suatu hari nanti.. aku bisa menjadi aku yang dulu, aku yang bisa memaafkan kekalutanku selama ini. Meski kutahu ku takkan bisa mengundurkan waktu serta segalanya yang telah berlalu.. kerna segalanya telah kupahat menjadi satu rentetan hidup yang cukup indah dan rapi suatu masa dulu..
Membelek semula lembaran hati, merenung jauh kedasarnya.. 
kulihat kesan lekuknya masih jelas, 
rentaknya terlihat seakan parah, 
separah ibarat baru semalam segalanya menghimpit diri. Kugagahkan hati menelusuri segenap ruangnya, 
kukuatkan jiwa yang seakan mulai goyah dalam melewati kesan hitam itu..
Tanpa kuundang perasaan sakit, pedih itu datang bertandang buat kesian kalinya.. 
Mengetuk pintu luka tanpa secalit rasa belas di dada.. Mengheret segala kenangan hitam semula ke muka, menghamburkan deraian kaca yang bisa menghiris kelelahan hati. 
Saat ini, kuusung jenazah hati lari dari kekalutan, kucuba menahan pintu luka dari terus ditembusi derita, meski saat itu aku juga hanya punya sekeping jiwa yang sudah parah, remuk, renyuk sebagai perisai diri..

Sunday, September 29, 2013

Selamat jalan...

aku sering menyalahkan takdir.. kerna... mengapa aku yg menjadi mangsa setelah semuanya terjadi? aku pernah merasa marah kerna terlalu terhiris dan pilu dengan kenangan yg sering kali menghantui.. aku selalu saja berpesan pada hati dan air mata agar tidak murah dan mudah menuruni lekuk pipi ini.. sehinggalah suatu saat... aku tersedar dari lamunan.... aku tidak betah terus membenarkan diri ini hanyut dinodai kenangan pahit yang telah meragut erti bahagia dalam mahligai yg kukenal sebagai MAHLIGAI CINTA.. 
Ya, mahligai itu masih berada dikotak fikirku! Aku harus bangkit meneruskan kehidupan.. aku perlu berpijak di bumi nan nyata..dan tidak membiarkan segalanya menghanyutkanku dan melemaskan tubuhku dalam limpahan kedukaan yang pernah singgah dalam hidup ini.. aku sendiri perlu kuat untuk menampal semula robek luka lama yang masih berbekas agar tidak kelihatan di mata zahirnya meski takkan hilang dimata batinku..Selamat tinggal kenangan.. selamat jalan duka.. moga esok, kau tidak lagi bersahabat dengan air mataku !

Wednesday, September 25, 2013

Isteri, jadilah seperti buah manggis...

Isteri, jadilah seperti buah manggis...

Mengapa? Kerna meski kau sudah lama dipetik, namun isimu masih bisa dimakan, isimu masih elok dipangkal rasa..

maksudku, sungguhpun sudah lama kau disunting menjadi seorang isteri.. namun hatimu masih tetap kau jagakan..biarlah ia sentiasa seputih isi manggis.. yang suci tanpa noda dosa kecurangan terhadap pendamping hidupmu yang akan menjadi saksi bahawa dirimulah yg selayaknya menjadi ketua bidadari untuknya disyurga.. kau jua harus menjaga dan memelihara auratmu sebaiknya.. ibarat kulit manggis yang walau semakin tua, semakin kering dan keras namun tetap mempertahankan bentuk isinya.. harapnya imanmu juga bisa semakin kental sepertinya...kerna apa yang ada padamu, benar-benar MARUAH suamimu :)
ikhlas dariku, untukmu muslimah

Tuesday, September 24, 2013

Balqies..

Setelah lama aku menyepi.. terasa lama benar aku tak menarikan jemariku di atas butang huruf komputer ribaku..hihi * amacam? ade perubahan tak sejak jadik cekgu ni??hihi kali ni, saje nak cerita pasal praktikum kali kedua yang alhamdulillah, telah tamat kujalani di sebuah sekolah yang agak jauh ke dalam desa.. kalau  fasa satu, aku ditempatkan di sekolah bandar, tapi untuk semester ni, aku minta ditukarkan ke sekolah kampung sahaja.. memang kuakui mengajar di sekolah yang letaknya di bandar sangat memudahkan aku untuk menyampaikan pengajaran.. apapun yang aku suapkan, mudah benar mereka telan dan cerna.. namun, kalau sekolah luar bandar seperti mana sekolah yang aku berpraktikum fasa II ni.. sangatlah berbeza keadaannya, aku berdepan dengan 1001 macam latar belakang murid yang bertaraf  ekonomi yang rata-ratanya sangat daif.. orang cakap cukup2 makan je la nak hidup.. tapi mereka semua tetap bersyukur.. 

Sekolah aku kali ni terletak di hujung pantai yang letaknya di Bachok, aku sangat seronok mengajar di sini.. bagiku, murid kampung lebih menghargai guru.. aku dapat rasakan bahawa mereka masih menghormati guru dan ibu bapa juga masih boleh menerima guru dengan baik, situasi ini agak sukar didapati ketika aku mengajar di bandar dahulu.. serba sedikit pengalaman yang dapat kukongsikan kali ini ialah.. aku terpanggil untuk menulis tentang seorang murid yang dari awal kuterima jadual untuk mengajar kelasnya lagi telah dimaklumkan tentang kekurangannya dalam beberapa kemahiran asas dalam Bahasa Melayu yang menjadi subjek yang akan aku ajarkan. Aku mengambil serius peringatan itu dan berusaha untuk mendekati murid ini..namanya Balqies, cantik dan comel saja tuannya seindah namanya.. hari pertama melangkah ke kelas, aku berkenalan dengan semua termasuklah Balqies.. kulihat dia pendiam orangnya.. hanya pandai tersengeh apabila ditanya. Rata-rata rakan melabel dirinya bisu dan tak pandai membaca.. bila ditanya kenapa mereka berkata begitu? mereka menjawab " Alah,. memang cekgu dah cakap Balqies tak pandai bace.." dan mataku bertentangan dengan Balqies.. kudekati dan kutanyakan perihal kebenarannya.. ternyata Balqies hanya mengangguk dan mengiyakan segalanya.. bermula hari itu, aku merasa bertanggungjawab untuk tidak meninggalkan sekolah itu selagi Balqies tidak tahu menulis sekurang-kurangnya lima puluh perkataan tanpa sebarang rujukan dengan betul !

 Aku bersyukur kerana sebelum aku meninggalkan sekolah itu, aku sempat melihat Balqies sudah boleh bercakap dengan rakannya yang lain tanpa sebarang halangan.. bahkan semakin berani mengangkat tangan dan membacakan jawapannya.. dan yang paling membuatkan aku terharu, apabila Balqies pergi kemejaku pada waktu rehat, dan menulis di hadapanku  Biodatanya dalam bentuk karangan yang kukira cuma terdapat satu dua saja kesalahan ejaannya.. usai menulis, karangannya dilipat kemas dan diberikan terus kepadaku sambil tersenyum sebagai hadiah untuk hari terakhirku di sekolah itu.. Tulisannya sangat cantik dan kemas.. bagiku, tiada apa yang dapat menggembirakan hatiku apabila melihat kejayaan sebegini daripada muridku meski sekejap cuma kami bersua... sungguh ! kukira karangannya itu sebagai salah satu hadiah bermakna buatku sebagai seorang bakal guru..

menangis dalam tawa..

Mengisi tirai malam ini dengan sejuta rasa kesunyian di hati.. betapa sayunya rasa.. peritnya menahan duka.. sesekali aku menarik nafas siksa.. mengapa mesti seusia ini aku menderita.. menderita kisah lukanya cinta yang tak punya penghujungnya.. aku tertanya.. adakah ini cerita cinta untukku? adakah ini saja bahagian untukku setelah lama kusemai dan kujaga rasa cinta ini? terkadang bisa kedegaran keluhan resahku tatkala hati dirundung sepi.. dan rasa itu menampar kembali kesegenap dimensi diri.. tak bisa kutahankan angin nan berlalu bersama khabar  rindu nan syahdu untukku.. oh tuhan, jika rasa ini tidak layak untukku.. kau hapuskanlah.. tolong kikiskannya dari benak fikirku.. aku sudah cukup derita... aku sudah cukup lelah menelan semuanya.. sudah remuk meredah kekalutan ini....bangunkan aku Ya Allah, tabahkan aku.......... dan dirinya seandainya dia juga punya rasa yang sama sepertiku.... (T____T)

Saturday, May 18, 2013

wanita itu..

sayu hati ini tatkala selesai membuka FB tadi.. mataku terhenti pada satu foto yang baru di 'update' kulihat wajah seorang wanita hampir sama usianya denganku, kurang lebih 3 tahun lebih tua daripadaku... aku kenal benar wajah itu.. aku tahu benar isi hatinya.. aku arif benar makna foto itu.. kelihatan wajahnya tersenyum bahagia tatkala memeluk seorang bayi perempuan yang comel mulus bebas dari cela dan dosa.. 

    Hati ini tiba2 jadi sayu.. bertahun lamanya, wanita itu menunggu saat kehadiran cahaya mata dalam rumahtangganya. Namun, masih bertemu kehampaan pada setiap pengharapan atas kehendaknya yang satu itu. Lalu akulah yang akan mebangunkan dirinya dengan kudrat yang datangnya dari Allah jua. Banyak kali, berkali-kali dia menyorokkan rasa sedih dan sebaknya apabila dia masih gagal punya zuriat sendiri. Namun, tetap aku gagahkan hatinya, membisikkan kata-kata semangat untuknya agar dia terus mengenal erti syukur dengan nikmat2 yang masih Allah kurniakan padanya. Aku tahu, dia selalu malu, selalu terguris dengan kata-kata, selalu rasa rendah diri, dan kadang-kala menangis mengenangkan kekurangannya yang satu itu. Aku juga bisa mengerti perasaannya meski aku masih belum berkahwin bahkan masih belum ditanda sesiapa. Selalu sahaja ada mulut-mulut yang bertanya tentang mengapa dia masih belum punya zuriat? Ya, aku mengerti sebagai seorang yang telah berkahwin dan mempunyai ekonomi yang stabil, semestinya zuriatlah yang ditunggu2.. namun, apakan daya jika Allah masih mahu menguji tahap keimanan mereka suami isteri. Syukur suami si wanita tadi mengerti isi hatinya. Tak perlu dia memendam rasa itu separuhnya berseorangan meski aku tahu, dia tetap mengharap dari hari ke hari. Sabarlah duhai wanita, Allah maha mengetahui atas tiap2 sesuatu.. Allah maha adil lagi maha kaya.. Allah sedang mengujimu tanda sayangnya padamu melebihi wanita lainnya. Semoga Allah mengabulkan doamu suatu hari nanti.

Wednesday, April 3, 2013

DO'A UNTUK SANG KEKASIH

Ya Allah…
Aku berdoa untuk seorang kekasih hati yang menjadi bagian hidupku
Seorang kekasih yang sungguh mencintai-Mu lebih dari segala sesuatu
Seorang kekasih yang hidup bukan untuk dirinya sendiri, tetapi untuk-Mu

Seseorang kekasih yang memiliki hati bijak bukan hanya otak yang cerdas,
Seseorang kekasih yang tidak hanya memujaku, tetapi dapat juga menasehatiku bila salah,
Seorang kekasih yang mencintaiku bukan karena rupaku, tetapi karena hatiku,
Seorang kekasih yang dapat menjadi sahabat terbaikku dalam tiap waktu dan situasi

Aku tidak meminta seorang pendamping yang sempurna,
Namun aku meminta seorang pendamping yang tidak sempura sehingga aku dapat membuatnya sempurnya di mata-Mu

Ya Rabbana, jika aku jatuh hati, jagalah hatiku agar tidak berpaling dari hati-Mu

Ya Allah, jika aku jatuh cinta,
cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya pada-Mu
agar bertambah kekuatanku untuk mencintai-Mu

Ya Allah, jika aku jatuh hati,
izinkanlah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut pada-Mu,
agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta semu

Ya Allah, Engkau mengetahui bahwa hati ini telah berhimpun dalam cinta pada-Mu,
telah bersatu salam dakwah pada-Mu, telah berpadu dalam membela syariat-Mu,
kukuhkanlah ya Allah ikatannya, kekalkanlah cintanya, tunjukkanlah jalan-jalannya,

penuhilah hati kami ini dengan Nur-Mu yang tiada pernah pudar,
Lapangkanlah dada kami dengan limpahan keimanan kepada-Mu dan keindahan bertawakal di jalan-Mu

Aamiin

Thursday, March 21, 2013

r.A.s.A

Slagi rasa itu datang menjengah.. selagi itu aku kuatkan jiwa ini untuk terus tidak menangis, kutarik nafas sedalam mungkin, kepala kudongak ke atas menahan air mata dari mengalir.. kulepaskan lelah nafasku yg semakin sesak ini dengan zikir-zikir menyebut nama Illahi, harapku agar ada kekuatan di situ meski cuma secalit, meski halus sehalus zarah. Kuingat kembali kata-kata azimat yg bisa menguatkan jiwa yg makin lirih ini.. terkadang terlepas juga keluhan kecil yg terbit jua dari bibir ini seolah2 mengiringi esak tangis hati yg tak pernah berhenti.. parut2 lama yang masih baru belajar untuk sembuh ibarat dirobek2 kembali.. hati bagai dipagut satu rasa yang tak tertahankan.. jujur, aku marahkan rasa yg slalu hadir ini.. sungguh rasa ini sgt kejam untukku, datangnya kerap disepanjang hidupku, sekadar menjengah, seolah dtg untuk mempermainkan dan menguji hati ini adakah segala kata yg terucap dibibir seiring dgn rontaan hati? dan rasa itu pun tersenyum lantas berlalu pergi..meninggalkan aku dengan 1001 macam rasa... dan saat itu, aku tetaplah terus menangis.. menangis semahu2ku.. kerna pedihnya luka itu kian terasa.. sakitnya jatuh itu kian melukakan..  dalam sendu tangisku, kuletakkan tangan kananku rapat ke dada, kusebut satu persatu ayat dalam surah Al-fatihah.. lantas kuniatkan bacaan itu untuk pemilik rasa itu yg sebenar2nya.. dengan perlahan.. ketenangan itu datang.. meleraikan himpunan air mata yang datang bertamu.. ya, aku sedar.. aku harus kuat ! aku perlu teruskan jalan ini.. tidakkah niat asalku untuk memilih jalan ini kerana Allah? meski aku sedar..aku belum bisa kuat.. dan mungkin tak akan kuat selamanya..kerna separuh jiwaku telah pergi... selamat tinggal kenangan..(T____T)

Monday, February 11, 2013

Aku ingin menjadi ketua bidadarimu..

Melewati lembaran hasil bingkisan Dr fatimah Syarha mlm ini.. hati jadi terpanggil untuk mengarang di sini lagi..

    Aku rasa tenang dan gembira apabila mengetahui suami dan isteri yang soleh dan solehah akan berkahwin lagi di akhirat, demikian pendapat Ahli Sunnah Waljamaah. Aku sangat takut jika aku tak mampu menjadi isteri solehah untuk suami sesoleh dirimu. Kelak, jika kedudukannya tidak melayakkan aku untuk bernikah lagi denganmu, Allah swt akan gantikan untukmu pasangan akhirat yang jauh lebih baik. Tika itu, aku tidak layak menjadi ketua bidadarimu. nauzubillah.

    Buat para isteri solehah yang memiliki suami yang tidak soleh pula, teruskan menjadi isteri yang solehah untuknya. Contohi ketabahan Asiah menghadapi Firaun. jangan sesekali menyesali takdirmu kerana mungkin Allah sengaja mentakdirkan begitu supaya Dia mempunyai sebab untuk melimpahkan pahala sabar padamu. Akhirnya, mungkin pahala sabar itu nanti akan memimpinmu ke darjat yang tinggi di syurga dan dianugerahi pasangan yang baik di sana.

   Di syurga, sekalipun Allah swt memberikan tawaran kepadaku atau kepada mana-mana wanita solehah untuk memiliki suami lain yang lebih soleh, aku dan mereka pasti akan memilih suami yang soleh ketika di dunia. Lamaran lain ditolak semuanya. Begitu digambarkan oleh para ulama.

   Suamiku, andai dengan redhamu, aku layak ke sana, pasti aku akan meminta dirimu bersama dan aku akan memilih untuk menjadi ketua bidadari untukmu.

Dan hatiku terus menangis... layakkah aku menjadi seorang wanita solehah lalu menjadi isteri yg solehah ? ya Allah...kurniakan daku pendamping hidup yg benar2 soleh dan mampu membawaku ke jalanMu.. (T___T)


Sunday, February 10, 2013

tewas buat kesekian kalinya

malam ini.. aku tewas lagi.. sudah beribu kali mungkin.. aku berjanji untuk tidak ke sini.. beribu kali mungkin aku berjanji untuk tidak memandang ke belakang.. beribu kali mungkin.. aku berjanji untuk melupakannya... beribu kali mungkin.. aku berusaha menjauhkan perasaan ini... beribu kali mungkin.. aku belajar bangun sendiri.. beribu kali mungkin.. aku cuba mengingati saat2 pahitku agar aku belajar membencinya.. beribu kali mungkin.. aku cuba untuk berpura2 tabah di hadapan orang lain.. beribu kali mungkin.. aku berjanji untuk tidak menangis lagi.. dan segalanya cuma sia-sia.

Friday, January 25, 2013

sejak kau pergi... tak pernah sekali pun aku bisa menahan air mataku setiap kali aku bertandang ke sini.. semua hanya mampu kuluahkan di sini.. kerna terlalu banyak kenangan yg kau tinggalkan untukku.. sungguh hati ini tak lekang lagi dari tangisan mengiringi pemergianmu dari hidupku.. sungguh kini aku percaya, cinta pertama sukar untuk dilupakan.. sungguh kini aku tahu apa rasanya putus cinta.. sangat pedih... sebahagian diriku kurasakan telah mati.. tapi maafkan aku, kerna sengaja memaksamu membenciku.. merelakan perpisahan sekejam ini.. nanti suatu hari kau akan tahu.. cuma detik2 yg masih bersisa ini, kuharap Allah sudi mengampunkan aku dan mendengar doaku untuk menghadiahkan kesedihan dihatimu dengan seorang pengganti yg paling sempurna untuk insan sesempuna dirimu.. maafkan aku.

P.A.H.I.T

ada dua perkara yg sering bermain2 difikiran..
2 janji yg terlalu sakit untuk kuingati..
2 hal yg bisa membingungkan hari2ku..
2 kata yg telah meluluhkan seluruh hatiku tika memikirkannya lagi dan lagi..
Ya Allah..sakitnya menanggung rasa sepahit ini............

saat kenangan bertandang,,,

hati ini lirih..
sayu..
sakit..
pedih..
saat teringatkan kisah kita..
tapi mengapa mesti aku memikirkanmu lagi?
duhai hati..
kuatlah..
hai hati..
sudahlah..
hai hati..
bertahanlah untuk sedetik cuma..
bawakan aku jauh dari rasa ini..
kuburkan setiap benih cinta yg terasa kian mekar ini..
sungguh dia telah pergi..
dia telah mati..
mati dalam diari cinta ini.

Friday, January 18, 2013

(T_T)

dalam senyumku,
dalam sukaku,
jelas sekali org memandang aku bahagia,
tapi benarkah aku begitu?
untukmu yg masih belum terpadam dlm diari hidupku,
aku tahu engkau sedang berjuang,
berjuang untuk keluar dari kamus hidupku secepat mungkin,
bersabarlah..
aku tahu engkau orang baik,
dan pastinya Allah telah memilih yg terbaik untukmu..
ada yg terlalu baik sedang menantimu,
meski perit,
meski pahit,
Namun gagahkanlah hati kita,
Untuk akhirnya pasrah dengan apa yang telah Allah catatkan untuk kita,
tak pernah terfikir dek akal yang waras,
untuk mengakhiri segalanya dengan kesudahan sebegini,
tak pernah aku berdoa untuk menyakitimu,
seingat aku tak pernah aku merancang yg terburuk untukmu,
Ya Allah, aku redha,
kuatkan hatinya,
sembuhkan lukanya,
bangkitkan dirinya dengan rahmatMu,
temani dirinya dengan taqwa kepadaMu,
dan jika benar dia benar2 bukan untukku,
keluarkanlah aku dari rasa CINTA yang tak pernah terpadam ini.

sakit hingga hujung nyawa.

Jika benar aku yg bersalah..
Jika benar aku yg ternyata kejam..
Jika benar engkau ingin mengajarku tentang erti bersyukur..
Jika benar engkau ingin menebus dosa laluku..
Aku mohon Ya Allah, janganlah kau hukum aku dengan perasaan ini lagi..
sesungguhnya rasa ini bukan lagi milikku..
Rasa ini tidak layak lagi untukku..
Rasa sama ini takkan lagi mungkin untukku..
Aku mohon Ya Allah,
Kuatkanlah hatiku..
Padamkan segala kekalutan ini..
Aku redha dengan ketentuanMu..
Meski aku akan merasa sakit sampai mati.

~tInGg!!